Welk speelgoed wil mijn dreumes?

  • Berichtcategorie:Kids

ouderwetse bromtolMet alle webshops, speelgoedwinkels en beurzen zie je misschien door de bomen het bos niet meer! Wat vinden kinderen van 1 en 2 jaar nou eigenlijk leuk? Welk speelgoed is geschikt voor je dreumes? Heeft educatief speelgoed eigenlijk wel zin? Orthopedagoog Michelle Houtman van Opvoed Advies Online schreef speciaal voor Lovely Flavours een overzicht: hier wordt jouw kleine spruit pas écht blij van!

 

De wereld ontdekken

In het tweede jaar wordt je kind al een echt persoontje met zijn eigen persoonlijkheid. Hij laat je duidelijk merken dat er ook rekening met hem moet worden gehouden. Spelen gebeurt vooral in de vorm van het ontdekken van zichzelf en de directe omgeving. je kind vindt het heerlijk als het bij alledaagse zaken wordt betrokken. Speelgoed hoeft nu ook niet duur of ingewikkeld te zijn. De speelruimte van je kind is al groter dan in het eerste jaar. Je kind gaat de tuin en straat verkennen, de speeltuintjes in de buurt, de kinderboerderij, etc. Je kind krijgt ook behoefte aan een eigen plekje om te spelen thuis, maar wel met mama of papa in de buurt.

De motoriek van je dreumes wordt steeds beter, je kind is druk bezig met bewegen en het gaat in dit jaar nog vooral om het bewegen zelf. Niet al hun bewegingen zijn al heel gecontroleerd: ze kunnen nogal ruig met spullen omgaan. Stevig speelgoed is daarom aan te raden. Met name groot speelgoed (een kiepwagen, emmer en gieter, grote pop) vinden dreumessen leuk. Biedt ook niet teveel tegelijk aan, want je dreumes is snel afgeleid. Bij teveel speelgoed weet hij niet meer wat hij moet kiezen.

Overzicht Speelgoed per Leeftijd

Hieronder is een overzicht met vaardigheden die je dreumes in het tweede jaar opdoet (uitgaande van gemiddelden) en welk spel of speelgoed daar goed bij past.

Aantal maanden Wat doet je kind Wat past daarbij
13 Beginnen met lopen Duwkar, loopwagens en fietsjes, trekdieren, een bal om achteraan te lopen, hobbelpaard
13-17 Stapelen, in- en uit elkaar halen, open- en dichtdien, los- en vastmaken, etc. Stapelbekers, kubussen, blokken, ringen om een stok, vormenstoof, eenvoudig constructiemateriaal
13-17 Dingen voor zich uitschuiven en achter zich aan trekken Trekdier, duwwagens, loopwagens, poppenwagens
13-17 Gooien Ballen, zacht bowlingspel, zacht speelgoed
17-24 Staat stevig op benen, kan klimmen, rennen en duwen Hobbelpaard, driewieler met duwstang, schommel, loopfiets/auto, duwkar, kruiwagen, poppenwagen
18-24 Nadoen van anderen Telefoontje, bord en bestek, veger en blik, doekjes om schoon te maken, pop met spulletjes, handtasje, pannen tijdens het koken, betrekken bij huishouden zoals was opvouwen, was in de machine doen, etc.
18-24 Interesse in manipuleren van materiaal (zintuiglijk) Kliederen met zand, water, verf, zandbak, waterbak, badje, vingerverf, gietertje, emmer
18-24 Krassen Dikke krijtjes of potloden, vingerverf
18-24 Sorteren en rijgen Gekleurde blokken, duplo, grote kralen, wc rollen aan een touwtje, wasknijpers in verschillende kleuren
18-24 ‘Zélf doen’ Oefenen met eten met eigen bestek, spelen aan ’t aanrecht, handjes wassen, planten water geven, meehelpen met klusjes in huis
18-24 Eigen lichaam ontdekken Spelen in badje, zandbak, in blootje rondlopen, liedjes zingen met bewegingen (hoofd, schouders, knie en teen), boekjes lezen, stoeien en knuffelen
18-24 Interesse in omgeving Bloemen plukken, eendjes voeren, kinderboerderij, boekjes lezen, dierenspeelgoed, zandbak, naar de speeltuin, muziekinstrumenten, betrekken bij klusjes zoals meehelpen met winkelen (pakken, in eigen mandje, op de band leggen)
20-24 Steeds meer geconcentreerd bezig zijn Eigen plekje om te spelen met bijvoorbeeld tekenmateriaal, boekjes om te lezen of een doos duplo, een pop, etc.
20-24 Interesse in dieren, cijfers, kleuren, etc. Sommige kinderen krijgen al interesse in tellen, kleuren onderscheiden of ontdekken van nieuwe woordjes. Tel samen, zing, lees, gebruik telboekjes, je vingers, kleuren, benoem wat je ziet. Er is ook al educatief materiaal voor dreumessen zoals loco bambino om samen te doen.

 

Bronnen:

Diekstra, R.; Hintum, van, M. (2010). Opvoedingscanon. Omdat over kinderen zoveel meer te weten valt. Uitgeverij Bert Bakker.

Groeigids 0-4 jaar.

JSO Expertisecentrum voor Jeugd, Samenleving en Opvoeding: Spelontwikkeling.